Friday, March 25, 2016

rezeki Allah itu luas

"umur da meningkat tak habis2 belajar lagi?"
"bila nak kahwin?"
"belajar tinggi-tinggi, kerja ini je akhirnya?"
"bila nak ade rumah, kereta sendiri?"


tak nafikan, ini soalan-soalan lazim buntal terima bila balik kampung cuti semester berjumpa dengan saudara mara, kawan-kawan & keluarga sendiri.


jawapan untuk semuanya adalah


"siapa yang tak nak.."


sejak dari kecil, Buntal suka jadi lain dari yang lain. contohnye, Buntal suka buat sesuatu yang kawan lain tak mampu dan tak berani buat. tak suka sama dengan kawan2 lain. suka mencapap..hahaha. Tapi

melihat kawan2 yang sebaya dengan Buntal sudah berdirikan rumahtangga, punyai aset, punyai kereta, melancong, berkerjaya dan ketika ini, Buntal masih belajar sudah semestinya perasaan cemburu, perasaan "insecure", perasaan takut acap kali bermain dibenak hati. Laluan Buntal kalau nak ikutkan adalah zigzag, tidak seperti laluan2 mereka yang lurus, yang kite lihat macam "bestnya rezeki dia, mudaah nye perjalanan mereka" (tapi hanya individu tu sendiri tahu bagaimana laluan hidupnya kan?) wallahualam.

Umur semakin meningkat, dan ramai berkata umur dah tua2 ni susah kalau nak dapat kerja. Sebenarmya memang patah semangat bila mendengar kata2 sebegitu, mbuatkan Buntal rasa malas nak teruskan pengajian, dan nak tempuh alam pekerjaaan,


SAYANG..


ini impian Buntal..dan Buntal yakin laluan ini adalah laluan yang Allah berikan pada Buntal dan siapakah mereka untuk mempertikaikan laluan Buntal walau hakikat dan realitinya laluan ini sukar utk dihadam dan difahami melalui lensa mata kasar manusia?




Buntal berpegang teguh dengan Janji Allah.. rezeki itu janji Allah, rezeki itu Hak Allah.. laluan ini, perjalanan Allah yang ditakdirkan pada kita..

walaupun lewat, telat, lambat... rezeki itu ada..


jadi, tabahlah wahai hati, 

teruskan perjuangan kerana Tuhanmu
teruskan niat untuk membahagiakan org disampingmu..
pekakkan telinga disekelilingmu
yakinlah ini laluan terbaik untukmu.
berdoalah, bertawakallah, nescaya... akan tiba waktumu..


aminnn..

No comments:

Post a Comment