Sunday, April 29, 2012

perit anak-anak yatim

ALHAMDULILLAH..ALHAMDULILLAH...ALHAMDULILLAH...
hanya itu ungkapan yang mampu aku tuturkan sepanjang perjalanan pulang dari rumah kebajikan anak2 yatim baitul saidati khadijah di Gombak petang td.

perasaan hiba dan sayu terus menyelubungi aku tatkala anak2 kecil ini mendendangkan lagu perpisahan sebelum kami berangkat pulang ke ukm. alangkah sucinya hatimu wahai adik-adikku. sesungguhnya, engkau tidak berdosa, sesungguhnya apalah dayamu untuk memikul kesusahan hidup tanpa kedua ibu bapa. walaupun kehadiran abang2 dan kakak2 menggembirakan hati adik2 utk seketika namun belum cukup untuk meringankan penderitaan yg selama ini dipikul oleh adik2. sebak menahan airmata jatuh ke pipi, aku terus berpaling muke melihat ke arah luar. tidak sanggup untuk aku menatap wajah2 yang masih belum sempat merasai nikmat kasihnya seorang ibu ataupun bapa ,namun belum sempat jua adik2 merasai kasih abang2 dan kakak2 kerna waktu yang singkat utk saling mengenali.


adik-adik.
engkau sememangnya layak untuk hidup didunia ini.jangan pernah terfikir akan perbedaan hidup antara rakan2 lain dengan kehidupan adik2. buktikan kepada mereka bahawa adik2 mampu berjaya.pengorbanan, kesusahan, dan semangat berdikari adik semua betul2 memberi inspirasi kepada abang. sekurang-kurangnya aku masih ade kedua ibu bapa untuk aku mengadu. tetapi, bagaimana dgn mereka? hanya bergantung kepada seorang penjaga yang digelar "IBU", (bukan darah daging) terpaksa berkongsi dengan semua penghuni dalam 1 rumah..

sebak adik ni menangis..
dari pagi tadi aku melihat, adik ni betol2 bijak..insyAllah, esok besar akan berjaye..
aku juge difahamkan bahawa penghuni anak yatim yang paling muda adalah berumur 2 tahun.
ditanya,
"siape yang jage adik2 kecik ni"
.mmm.....
"kami yang jage bang, setiap orang kene ade adik angkat utk dijage"
"walaupun bukan adik kandung sendiri?"
"aah, kekadang kami yang volunteer nak jage"

ya Allah, besar sungguh pengorbananmu. setiap adik2 kecil ini bukan memanggil kakak angkatnye sebagai kakak, namu sebagai ibu. dan org yg bertanggungjawab menjaga adik2 kecil ni pule di panggil "anak".

.."Ya ALLAH, Engkau telah memberikan aku segala-galanya. Engkau juala yang mengurniakan IBU dan Bapa kepada aku. maka, Engkau panjangkanla umur ibudan bapaku..kerna belum puas aku menabur bakti, membalas jasa kepada mereka. sesungguhnya, Engkau Maha Besar dan Maha Mengetahui'...

ammiiinn.

No comments:

Post a Comment